Een grote groep YouTubers heeft de ‘Social Code: YouTube’ gelanceerd. In deze code zijn afspraken vastgelegd die moeten zorgen voor meer transparantie over eventuele reclame in YouTube video’s. In de code staat bijvoorbeeld dat content creators in hun video’s gaan aangeven wanneer zij worden betaald om een bepaald product aan te prijzen. De code is tot stand gekomen in samenwerking met het Commissariaat voor de Media. 

Bij de uitwerking van de code is ook gesproken met andere partijen, waaronder de Stichting Reclame Code. De YouTubers hebben zich bij het opstellen van de code laten inspireren door een literatuuronderzoek dat in opdracht van het Commissariaat is uitgevoerd door de Universiteit van Amsterdam en de Radboud Universiteit Nijmegen. In opdracht van het Commissariaat voor de Media hebben Esther Rozendaal van de Radboud en Eva van Reijmersdal van de UvA een literatuuronderzoek gedaan naar de manier waarop transparantie over reclame kan worden vergroot. Daaruit blijkt onder andere dat in de meeste onderzoeken een vermelding van een betaalde samenwerking bij minderjarigen bleek te leiden tot een betere inschatting van het commerciële karakter van een video. Daarbij geldt dat hoe duidelijker en hoe langer de vermelding in beeld is, hoe beter de melding wordt begrepen. De uitkomsten van het onderzoek zijn door de YouTubers deels overgenomen in hun code.

Video’s van YouTubers vallen op dit moment nog niet onder het toezicht van het Commissariaat. In de toekomst kan de Europese richtlijn voor audiovisuele mediadiensten daar mogelijk verandering in brengen. Europese toezichthouders krijgen dan waarschijnlijk meer bevoegdheden om hun toezicht ook uit te breiden naar platforms zoals YouTube.

 

Laatste nieuws