Het Europees Parlement en de Europese Raad hebben een voorlopig akkoord bereikt over strengere regels voor politieke reclame. Dat meldt de Raad op 7 november 2023. De regels moeten inzichtelijker maken wie er achter een advertentie zit en waarom de advertentie getoond wordt.

Om buitenlandse inmenging in verkiezingen te beletten, mogen landen van buiten de EU tijdens de verkiezingscampagne geen politieke advertenties plaatsen. Dat verbod gaat gelden vanaf drie maanden voor de verkiezingsdag. Alle politieke advertenties moeten verder in het vervolg worden opgeslagen in één grote databank. Daarin is bijvoorbeeld terug te zien hoeveel ze hebben gekost en wie ze hebben bereikt. Sommige kenmerken van kiezersgroepen mogen niet meer worden gebruikt om advertenties op maat te snijden. Deze zogeheten microtargeting wordt aan banden gelegd. Adverteerders mogen niet meer specifiek op zoek naar mensen van een bepaald geloof, een bepaalde levensovertuiging of geaardheid. Ook hebben ze voortaan de toestemming van internetgebruikers nodig om hun data te gebruiken om hun reclame voor te schotelen.

Bronnen: www.consilium.europa.eu en www.trouw.nl

Laatste nieuws