21 Europese luchtvaartmaatschappijen passen hun misleidende duurzaamheidsclaims aan. Dat gebeurt na een gezamenlijke actie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) samen met andere Europese consumententoezichthouders en na een klacht van Europese consumentenorganisatie over greenwashing door de bedrijven. De luchtvaartmaatschappijen hebben toegezegd om in het vervolg duidelijk, juist en concreet te communiceren over hun duurzaamheidsinspanningen.
De betrokken luchtvaartmaatschappijen zijn Air Baltic, Air Dolomiti, Air France, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Eurowings, Easyjet, Finnair, KLM, Lufthansa, Luxair, Norwegian, Ryanair, SAS, SWISS, TAP, Transavia France, Transavia CV, Volotea, Vueling, en Wizz Air. Zij zijn aangesproken op misleidende claims en hun duurzaamheidscommunicatie. De luchtvaartmaatschappijen hebben de volgende toezeggingen besproken:
- te verduidelijken dat CO2-uitstoot van een vlucht niet (deels) vermindert of teniet kan worden gedaan door te investeren in klimaatprojecten of door extra te betalen voor alternatieve brandstoffen;
- de term sustainable aviation fuels (SAF) alleen te gebruiken als dit voldoende wordt onderbouwd;
- als zij claims over duurzaamheidsinspanningen doen, mogen ze geen gebruikmaken van absolute claims als ‘duurzaam’ en bijbehorende visuele claims als groene blaadjes;
- claims over duurzaamheidsdoelen in de toekomst te onderbouwen;
- de berekening en vergelijking van CO2-uitstoot van een vlucht duidelijk weer te geven en te onderbouwen.
Bronnen: www.ec.europa.eu, www.acm.nl en www.consumentenbond.nl