Uit een op 3 september 2025 gepubliceerd onderzoek van de Inspectie belastingen, toeslagen en douane naar de informatieverstrekking aan de rechter in geschillen tussen burgers of bedrijven en de Belastingdienst blijkt dat de Belastingdienst lang niet altijd alle benodigde stukken aanlevert. De Inspectie onderzocht vijf uiteenlopende belastingzaken, waarin een geschil over compleetheid van het dossier speelde.

Onderzoekers identificeerden vijf grondoorzaken voor het ontstaan en het voortduren van geschillen over compleetheid van dossiers. Deze zijn:

  • De toepassing van art. 8:42 Awb: medewerkers van de Belastingdienst leggen het artikel verschillend uit.
  • Interactie tussen belanghebbende en de Belastingdienst: medewerkers van de Belastingdienst zijn sterk inhoudelijk gedreven en ze hebben beperkte aandacht voor de (menselijke) relatie met burgers en bedrijven.
  • Interne samenwerking binnen de Belastingdienst: er is sprake van een gefragmenteerde manier van werken waardoor een totaaloverzicht ontbreekt.
  • Informatiehuishouding (dossiervorming): uit interviews komt naar voren dat niet alle medewerkers alle typen documentatie op dezelfde manier vastleggen en archiveren.
  • Reflecteren en evalueren: kennisborging en kwaliteitscontroles zouden vast onderdeel moeten zijn van de werkprocessen, op de dossiers wordt niet standaard gereflecteerd.

De Inspectie doet de volgende aanbevelingen:

  • Voor de rechtsbescherming van burgers en bedrijven is het belangrijk dat er een eenduidige interpretatie komt van art. 8:42 Awb.
  • De Inspectie ziet graag dat de Belastingdienst inzet op een goede interactie en relatie met burgers en bedrijven, door het bewustzijn van medewerkers te vergroten over de impact van hun werk op de persoonlijke levenssfeer van mensen.
  • De Inspectie onderstreept het belang van de juiste correctiemechanismes, in alle fasen van de behandeling van een zaak. Dat kan door medewerkers meer in teamverband een zaak te laten behandelen en door te zorgen dat tegenspraak, reflectie en evaluatie standaard, structureel en doorlopend een plek hebben in de behandeling van een zaak.
  • Een belangrijke randvoorwaarde voor het kunnen samenstellen en verstrekken van een compleet dossier is dat de informatiehuishouding op orde is.
  • Tegenspraak, reflectie en evaluatie moeten standaard, structureel en doorlopend een plek hebben in de behandeling van een zaak.

De Inspectie doet een dringend beroep op de Belastingdienst om meer oog te hebben voor het belang van een gelijke informatiepositie bij geschillen. En om ervoor te zorgen dat processen en werkwijzen erop zijn gericht om complete dossiers aan te leveren bij de rechter, zodat burgers en bedrijven krijgen waar zij recht op hebben.

Onderzoeksrapport 'Rechtsbescherming in het geding'

Bron: www.inspectiebtd.nl

Laatste nieuws