Het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) heeft op 20 oktober 2025 twee kritische adviezen gepubliceerd bij wetsvoorstellen van de Minister van VRO. Het Adviescollege adviseert de huidige voorstellen voor het bevriezen van de sociale huren en het verlengen van de maximale termijn voor het voorkeursrecht met vier jaar niet in te dienen.

Verlenging voorkeursrecht

De vestiging van een voorkeursrecht betekent voor een grondeigenaar een verplichting om de onroerende zaak bij verkoop eerst aan de gemeente, provincie of Staat aan te bieden. Bijvoorbeeld in het belang van woningbouw. Het kabinet wil de termijn in huidige regeling - maximaal 16 jaar en drie maanden – verlengen met vier jaar. Dat betekent dat er straks maximaal 20 jaar en drie maanden een voorkeursrecht op onroerende zaken kan rusten. In het voorstel is niet kwalitatief of kwantitatief onderbouwd waarom de termijn moet worden verlengd. Onduidelijk blijft of en zo ja welke knelpunten gemeenten ervaren bij de huidige termijn. Ook bevat het voorstel geen duiding van mogelijke effecten voor grondeigenaren. Het is goed mogelijk dat een langere termijn leidt tot extra en langdurige onzekerheid voor grondeigenaren over de toekomst van hun grond en mogelijke bedrijfsvoering. Omdat het voorstel onvoldoende is onderbouwd, is onderbouwde besluitvorming over de proportionaliteit van de maatregel niet goed mogelijk. Advies Novelle Wet versterking regie volkshuisvesting

Huurbevriezing

Met het wettelijk vastleggen van de maximale jaarlijkse huurstijging wil het kabinet zorgen voor voorspelbaarheid op de huurmarkt en matiging van de huurstijging. Dit alles met behoud van voldoende investeringsruimte voor woningcorporaties. De maximale individuele huurstijging gaat ook gelden voor sociale huurwoningen van private verhuurders. Uit het voorstel blijkt niet of private verhuurders daadwerkelijk voldoende investeringsruimte houden. Er is een risico op stapeling van maatregelen voor private verhuurders. In eerdere adviezen heeft ATR ook gewezen op deze risico's van stapeling. Met als gevolg dat (sociale) huurwoningen verkocht worden waardoor er minder aanbod is in dit segment. Deze effecten moeten goed in beeld worden gebracht.  Het beperken van de maximale stijging van de huren kent nog een ander mogelijk neveneffect. Woningcorporaties die zich beperkt zien in hun investeringscapaciteit, zullen mogelijk samenwerkende woningcorporaties in de regio om hulp vragen. Dat kan via het instrument van de zogeheten ‘projectsteun’. Dit is echter een relatief zwaar middel. Het in stand houden van de lokale mogelijkheid tot een hogere maximale huurstijging kan minder belastend zijn. In de toelichting moet uitgelegd worden waarom hier niet voor is gekozen en toelichten wat dit betekent voor potentiële (onderlinge) projectsteunaanvragen en de regeldrukeffecten hiervan. Advies Wijziging Woningwet, de Uitvoeringswet huurprijzen woonruimte en de Wet op de huurtoeslag in verband met de Nationale prestatieafspraken 2025-2035

Bronnen: www.adviescollegeregeldruk.nl (voorkeursrecht) en www.adviescollegeregeldruk.nl (huurbevriezing)

Laatste nieuws