Wetsvoorstel (20-09-2025) tot wijziging van de Wet op het financieel toezicht, de Faillissementswet en de Bankwet 1998 in verband met aanpassingen van het crisis-raamwerk voor banken en beleggingsondernemingen ter aanvulling op de implementatie van Richtlijn 2014/59/EU en Richtlijn 2019/879 betreffende het kader voor herstel en afwikkeling van banken en beleggingsondernemingen (Wet nadere uitvoering BRRD-implementatie)
—Het wetsvoorstel moet de uitvoering van de afwikkeling van banken en beleggingsondernemingen door DNB verbeteren. Het doel van het Europese afwikkelingsraamwerk is het continueren van de kritieke functies van banken en beleggingsondernemingen en om een falende instelling op een gecontroleerde manier afwikkelen zodat de overheid niet hoeft bij te springen. Het voorstel vult op enkele punten eerdere implementatieregelgeving van de BRRD aan.
Oprichting Stichting Administratiekantoor Afwikkeling (SAA)
Het voorstel geeft DNB de bevoegdheid om een Stichting Administratiekantoor Afwikkeling (SAA) op te richten voor een instelling in afwikkeling. DNB kan de entiteit in afwikkeling instrueren om nieuwe aandelen eerst ter certificering uit te geven aan een stichting administratiekantoor (STAK), waarna de STAK op instructie van DNB certificaten kan uitgeven aan de SAA. Deze constructie kan gebruikt worden indien de entiteit in afwikkeling reeds een bestaande beschermingsconstructie kende met een STAK die certificaten uitgeeft. Daarnaast is een wijziging opgenomen om het mogelijk te maken dat DNB voorziet in de modaliteiten die zij nodig acht om uitvoering te kunnen geven aan afomki of bail-in en de uitgifte van nieuwe kernkapitaal- of eigendomsinstrumenten aan de houders van claimrechten. Door het vaststellen van de voorwaarden die de claimrechten kunnen beheersen, ook wel aangeduid met terms & conditions, kan de omzetting van claimrechten in aandelen of certificaten administratief eenvoudig verlopen.
Consolidatie van de jaarrekening
Vanwege de zeggenschap die DNB bij inzet van afwikkelingsmaatregelen kan uitoefenen, maakt het voorstel duidelijk dat op DNB geen consolidatieplicht rust voor een entiteit in afwikkeling. Een verplichting tot consolidatie onder het Nederlandse jaarrekeningenrecht kan bestaan indien er sprake is van overheersende zeggenschap (artikel 2:406 lid 2 BW).
Faillissementswet
Naar aanleiding van het faillissement van ATB Bank in 2022 wijzigt het voorstel enkele bepalingen in de afdeling met betrekking tot het faillissement van banken in de Faillissementswet. Dit betreft de bepaling omtrent het horen van de toezichthouders en afwikkelingsautoriteiten. Deze bepaling wordt aangepast zodat dit artikel a) een juiste implementatie van de BRRD vormt en b) rekening houdt met de praktijk van een bankenfaillissement waarbij DNB als toezichthouder en afwikkelingsautoriteit, de SRB en de ECB betrokken kunnen zijn. Verder schrijft BRRD voor dat bepaalde faillissementsregels ook gelden voor andere entiteiten dan banken en beleggingsondernemingen die onder de BRRD vallen, zoals financiële holdings. De reikwijdte van afdeling 11AB Fw wordt daartoe uitgebreid.