Wet van 11 juni 2025, Stb. 2025, 262
Wet houdende wijziging van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme en Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek in verband met het verbod op contante betalingen voor goederen vanaf 3.000 euro en het recht van consumenten op kleinere contante betalingen (Wet plan van aanpak witwassen)
—Het wetsvoorstel bevatte vier soorten maatregelen om witwassen te bestrijden:
- Een verbod voor beroeps- of bedrijfsmatige handelaren in goederen om transacties vanaf € 3.000 in contanten te verrichten.
- Gegevensdeling mogelijk maken tussen instellingen behorend tot dezelfde categorie in het kader van het cliëntenonderzoek bij een hoger risico op witwassen of financieren van terrorisme.
- Mogelijk maken van gezamenlijk monitoren van transacties door banken (naast de bestaande wettelijke plicht voor banken om individueel transacties te monitoren).
- Verduidelijking van het gebruik van bijzondere categorieën persoonsgegevens en persoonsgegevens van strafrechtelijke aard in het kader van verplichtingen op grond van de Wwft.
Ingrijpende nota van wijziging
Met een nota van wijziging (nr. 16) is het wetsvoorstel zodanig aangepast dat van deze vier maatregelen enkel het verbod voor beroeps- of bedrijfsmatige handelaren in goederen, om transacties vanaf € 3.000 in contanten te verrichten wordt gehandhaafd.
Verordening regelt meeste onderwerpen al
De reden hiervoor is de recent aangenomen Europese verordening tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor witwassen of terrorismefinanciering (AMLR).
De AMLR is, anders dan de op dit moment nog geldende Richtlijn tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor witwassen of terrorismefinanciering (AMLD), een verordening met het karakter van maximumharmonisatie. Dat betekent dat lidstaten nog maar zeer beperkt nationaal aanvullende regels kunnen stellen. De maatregelen in de AMLR beogen volledige harmonisatie en strekken zich materieel uit tot alle vier de maatregelen uit het wetsvoorstel plan van aanpak witwassen. De AMLR laat voor alle maatregelen uit het wetsvoorstel, behoudens het verbod op contante betalingen vanaf € 3.000, nauwelijks laat om dit in nationale regelgeving te regelen. Voor zover het wel mogelijk is, is het aanpassen van deze maatregelen opdat deze materieel aansluiten op de AMLR zeer complex. De tijd die het zou kosten om dit te onderzoeken staat niet in verhouding tot de zeer beperkte tijd dat deze maatregelen zouden gelden voordat de AMLR van toepassing wordt vanaf de zomer van 2027.
Acceptatieplicht contant geld
Per amendement is een acceptatieplicht voor contant geld bij kleine betalingen toegevoegd. Deze acceptatieplicht geldt in voor elke publiek toegankelijke locatie of organisatie die producten of diensten aanbiedt aan particulieren. De regering krijgt de mogelijkheid om per amvb uitzonderingen op deze acceptatieplicht in te stellen, indien dit vanwege de uitvoering of de veiligheid noodzakelijk is. Dit kan per sector (bijvoorbeeld parkeergarages).
Mensen met een fysieke of mentale beperking, senioren, mensen in schuldhulpverlening of mensen zonder betaalrekening zoals vluchtelingen gebruiken nog regelmatig contant geld. Bij elkaar opgeteld gaat dit om 1,5 miljoen mensen. Het is voor hen van belang dat contant geld breed geaccepteerd blijft in onze samenleving, aldus de indieners van het amendement.
Daarnaast komen storingen in het digitale betalingsverkeer nog steeds met enige regelmaat voor. Daarom blijft een brede acceptatiegraad van contant geld ook voor de stabiliteit van het stelsel van belang, omdat het een alternatief biedt dat nauwelijks blootgesteld is aan verstoringsrisico’s. Deze wet treedt in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip dat voor de verschillende artikelen of onderdelen daarvan verschillend kan worden vastgesteld.
Kamerstukken
- TK 2022/23, 36228, nr. 1
- TK 2022/23, 36228, nr. 2
- TK 2022/23, 36228, nr. 3
- TK 2022/23, 36228, nr. 4
- TK 2022/23, 36228, nr. 5
- TK 2022/23, 36228, nr. 7
- TK 2022/23, 36228, nr. 12
- TK 2023/24, 36228, nr. 14
- TK 2023/24, 36228, nr. 15
- TK 2023/24, 36228, nr. 16
- TK 2024/25, 36228, nr. 17
- TK 2024/25, 36228, nr. 19
- TK 2024/25, 36228, nr. 23
- EK 2024/25, 36228, nr. A
- EK 2024/25, 36228, nr. B
- EK 2024/25, 36228, nr. C
- EK 2024/25, 36228, nr. E