Wet van 8 oktober 2025, Stb. 2025, 274 jo. 283

Wet tot wijziging van de Jeugdwet, de Wet marktordening gezondheidszorg en enige andere wetten teneinde te bevorderen dat jeugdhulp en gecertificeerde instellingen voor de uitvoering van kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering steeds voldoende beschikbaar zijn (Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg)

—De wet moet gemeenten beter in staat te stellen hun taken op het gebied van de specialistische jeugdzorg uit te voeren, zoals kinderbeschermingsmaatregelen, jeugdreclassering en jeugdhulp met verblijf. Daartoe bevat dit wet de volgende maatregelen:

  1. Er komt een verplichte indeling van gemeenten in regio’s.
  2. De colleges van de gemeenten in een regio treffen voor de regionale organisatie van de specialistische jeugdzorg een gemeenschappelijke regeling waarbij een regionale entiteit wordt ingesteld of aangewezen genaamd: ‘Jeugdregio’.
  3. De colleges zijn verplicht de Jeugdregio ten minste met de volgende werkzaamheden te belasten:
    1. het regionaal contracteren of subsidiëren van verschillende bij amvb te bepalen jeugdhulpvormen en gecertificeerde instellingen voor de uitvoering van kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering;
    2. het uitvoeren van administratieve processen behorende bij die contractering of subsidiëring.
    3. bovenregionale afstemming over een – bij amvb te bepalen – deel van de jeugdhulpvormen die door de Jeugdregio worden gecontracteerd of gesubsidieerd, alsmede over gecertificeerde instellingen voor de uitvoering kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering;
    4. de organisatie van regionale expertteams.
  4. De mogelijkheid wordt gecreëerd om bij amvb vast te leggen dat gemeenten verplicht zijn de contractering van bepaalde specialistische jeugdhulpvormen op landelijk niveau te beleggen.
  5. De verplichting voor de gemeenteraad om een ‘regiovisie’ vast te stellen. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) krijgt de taak inzicht te geven in de ontwikkeling van de beschikbaarheid van jeugdzorg door het uitvoeren van stelselonderzoek. Ten aanzien van de specialistische jeugdzorg krijgt de NZa bovendien de taak om onder meer risico’s ten aanzien van de beschikbaarheid van specialistische jeugdzorg zo vroeg mogelijk te signaleren, zodat deze met hulp van de NZa kunnen worden afgewend. Voorts zal de NZa toezicht gaan houden op de naleving van de verplichtingen ten aanzien van de transparantie van financiële bedrijfsvoering van jeugdhulpaanbieders en gecertificeerde instellingen. Ook wordt een verplichting tot het hebben van een intern toezichthouder geïntroduceerd.

Op het oorspronkelijke wetsvoorstel zijn 16 amendementen ingevoerd, waaronder een die regelt dat in de amvb, die bepaalt welke onderwerpen in ieder geval in de regiovisie aan bod moeten komen, wordt opgenomen dat één van die onderwerpen moet zijn de maximaal aanvaardbare wachttijd voordat wordt gestart met de noodzakelijke zorg.

De wet treedt gefaseerd in werking op 1 januari 2026 en 1 januari 2027.

Kamerstukken