Wet van 12-11-2025, Stb. 2025, 385

Wet tot wijziging van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs en enige andere wetten in verband met de invoering van regels voor het verlenen van toelating voor het ter beschikking stellen van arbeidskrachten (Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten)

—Met deze wet wordt enige invulling gegeven aan de aanbeveling van het Aanjaagteam Bescherming Arbeidsmigranten onder leiding van Emile Roemer om de uitzendsector beter te reguleren. Er wordt een toelatingsstelsel ingevoerd voor ondernemingen of rechtspersonen die arbeidskrachten ter beschikking stellen (uitleners). De kern van dit stelsel is dat uitleners alleen arbeidskrachten ter beschikking mogen stellen indien zij daartoe toegelaten zijn. Ook mogen ondernemingen die gebruik maken van ter beschikking gestelde arbeidskrachten (inleners) dat alleen doen van toegelaten uitleners. Om voor ontheffing in aanmerking te komen moet de omzet die in een jaar is behaald met het ter beschikking stellen van arbeidskrachten minder bedragen dan 10% van de totale omzet van de onderneming in dat jaar en niet meer dan € 5 miljoen. De Minister van SZW) heeft de bevoegdheid om bij algemene maatregel van bestuur (amvb) bepaalde sectoren of segmenten van het toelatingsstelsel uit te zonderen. Hiervoor is een voorhangprocedure voorgeschreven. Voorts wordt met deze wet expliciet gemaakt dat artikel 12 Waadi artikel ook gebruikt kan worden om een verbod op terbeschikkingstelling van arbeidskrachten (tba) op te leggen aan bepaalde sectoren. Het toelatingsstelsel heeft een tweeledige doelstelling:

  1. Het verbeteren van de positie van ter beschikking gestelde arbeidskrachten en in het bijzonder die van arbeidsmigranten.
  2. Het waarborgen van een gelijk speelveld voor alle in- en uitleners.

Om deze doelstellingen te bereiken dienen uitleners om toegelaten te kunnen worden aan een aantal voorwaarden te voldoen. Ten eerste dienen zij een VOG te overleggen en financiële zekerheid te stellen door een waarborgsom te voldoen. Daarnaast dienen zij eerst bij de aanvraag en vervolgens periodiek aan te tonen dat zij voldoen aan relevante arbeidswetten en fiscale en socialezekerheidswetten in de sector. De eisen waaraan uitleners periodiek worden getoetst worden bij AMvB vastgelegd. De periodieke controles op naleving van het normenkader zullen plaatsvinden door private inspectie-instellingen die daarvoor door de Minister van SZW zijn aangewezen. Bij ministeriële regeling worden voor de controles nadere regels gesteld in het inspectieschema. De toelating wordt geschorst en kan uiteindelijk worden ingetrokken als de Minister vaststelt dat een uitlener niet (langer) voldoet aan de normen uit het normenkader en deze de onvolkomenheden vervolgens niet op tijd herstelt. Een toelating kan ook worden geweigerd, geschorst of ingetrokken wegens veroordeling voor arbeidsmarktdiscriminatie of verboden onderscheid. De kosten van de toelatings- en ontheffingsprocedures komen voor rekening van de uitleners. Die door de uitleners te betalen vergoeding kan tevens dienen ter dekking van (een deel van) de kosten van de aanwijzingsprocedure voor inspectie-instellingen. Die kosten mogen maximaal € 3.611 bedragen. De uitlener krijgt tevens de taak aan het begin van het dienstverband om een juiste inschrijving te bevorderen in de basisregistratie personen (BRP). Daarnaast krijgt de werkgever na een nader te bepalen periode de verantwoordelijkheid zich er actief van te vergewissen of een arbeidskracht, zoals een arbeidsmigrant, zich heeft ingeschreven als ingezetene in de BRP. De Arbeidsinspectie zal toezicht houden op de verplichtingen voor in- en uitleners. De Arbeidsinspectie wordt daarvoor met 90 fte uitgebreid. Het toezicht houdt onder andere in dat de Arbeidsinspectie boetes kan opleggen aan uitleners die zonder toelating arbeidskrachten ter beschikking stellen. Ook kan de Arbeidsinspectie handhaven bij inleners die arbeidskrachten inlenen van niet-toegelaten uitleners.

Daarbovenop voorziet de wet in extra sanctiebevoegdheden voor de Arbeidsinspectie en grondslagen voor gegevensuitwisseling om, in samenwerking met verschillende betrokken partijen, malafide partijen te identificeren en van de markt te weren. De Arbeidsinspectie blijft voorts handhaven op de naleving van de arbeidswetten zoals Wml, de Waadi en de Wav. Bezit van een toelating betekent niet dat een uitlener gevrijwaard is van een sanctie bij overtreding van de arbeidswetten. De wet voorziet in waarborgen om ontwijking en ontduiking van het toelatingsstelsel te voorkomen en aan te pakken. Zo kunnen uit- en inleners hun verantwoordelijkheden niet ontlopen door met lange doorleenketens te werken. Ook bevat de wet waarborgen tegen een fictieve presentatie van de arbeidsverhouding met ter beschikking gestelde arbeidskrachten. Hiervoor worden voor zowel uitleners als inleners administratieve verplichtingen geïntroduceerd. De reikwijdte van de toelatingsplicht, namelijk terbeschikkingstelling van arbeidskrachten, en de toepasselijkheid van de toelatingsplicht op buitenlandse ondernemingen bemoeilijken eveneens het ontwijken van de toelatingsplicht.

Deze wet treedt in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip.

Kamerstukken