Wet van 1 oktober 2025, Stb. 2025, 271
Wet houdende wijziging van de Kieswet in verband met het stellen van regels ten behoeve van het houden van een verkiezing ten tijde van een epidemie en enkele andere zaken (Epidemieafdeling Kieswet)
—De wet introduceert een epidemieafdeling in de Kieswet. Deze afdeling bevat maatregelen die bij een (dreigende) epidemie van een infectieziekte nodig zijn om verkiezingen te kunnen houden. De epidemieafdeling is niet standaard van kracht, maar wordt gekoppeld aan de situatie dat er op grond van de Wet publieke gezondheid maatregelen gelden voor publieke plaatsen met betrekking tot de veilige afstand, hygiëne- en persoonlijke beschermingsmiddelen, openstelling van publieke plaatsen of evenementen. Wanneer daarvan sprake is, kan middels een koninklijk besluit de epidemieafdeling (gedeeltelijk) in worden gezet door de Minister van BZK.
De wet regelt dat ten tijde van een epidemie de volgende maatregelen in kunnen worden gezet.
- De termijn voor het afleggen van ondersteuningsverklaringen wordt verlengd van twee naar vier weken.
- De regering benoemt op voordracht van de Kiesraad voor het centraal stembureau voor Eerste en Tweede Kamer- en Europees Parlementsverkiezingen (de Kiesraad) een voldoend aantal plaatsvervangende leden. Als een lid van de Kiesraad verhinderd is om een zitting bij te wonen, wijst de voorzitter een plaatsvervangend lid aan.
- De zittingen van het nationaal briefstembureau en het centraal stembureau moeten via een livestream worden uitgezonden, en kiezers moeten tijdens deze zittingen langs digitale weg bezwaar kunnen maken. Voorts kunnen het nationaal briefstembureau en het centraal stembureau besluiten om hun zittingen geheel op digitale wijze te houden. Ook een hybride zitting is mogelijk. Voor de leden van het hoofdstembureau wordt ook geregeld dat zij de mogelijkheid hebben om de zitting in een digitale omgeving bij te wonen.
- Voor verkiezingen waar ook de Nederlanders in het buitenland kiesgerechtigd zijn, kunnen bij amvb aanvullende identiteitsdocumenten worden aangewezen die kiezers kunnen gebruiken om zich te identificeren. Deze grondslag komt in de Kieswet te staan, de documenten zullen worden aangewezen in het Kiesbesluit.
- Als het stemlokaal te klein is om de stemmen te tellen, kunnen de stemmen op een andere locatie worden geteld dan waar ze zijn uitgebracht.
- Burgemeester en wethouders kunnen, als de epidemische situatie daartoe noopt, tot en met de dag vóór de dag van de stemming een andere dan een eerder aangewezen locatie aanwijzen voor de zitting van een stembureau. Dit dient gepaard te gaan met adequate communicatie aan de kiezer.
- De kiezer moet zijn identiteitsdocument tonen aan het stembureau. Het is dus niet verplicht om dit document af te geven.
Via een nota van wijziging is het opschrift van de wet gewijzigd om te verduidelijken dat ook een aantal artikelen in de Kieswet wordt gewijzigd dat niet in de epidemieafdeling is opgenomen. Deze wijzigingen gelden dus ook wanneer er geen sprake is van een epidemie.
Deze wet treedt in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip, dat voor de verschillende artikelen of onderdelen daarvan verschillend kan worden vastgesteld.