Wet van 22-03-2017, Stb. 2017, 160

Wet tot goedkeuring van het op 27 september 2012 te Straatsburg tot stand gekomen Verdrag van Straatsburg van 2012 inzake de beperking van aansprakelijkheid in de binnenvaart (CLNI 2012 (Trb. 2013, 72)

—Op 4 november 1988 kwam te Straatsburg tot stand het Verdrag inzake de beperking van aansprakelijkheid in de binnenvaart (CLNI) (Trb. 1989, 43) (het CLNI 1988). 

Het CLNI 1988 bevat een uniforme internationale regeling inzake de beperking van de aansprakelijkheid van eigenaren van binnenschepen. In 2006 besloten de verdragsstaten bij het CLNI 1988 tot herziening van dit verdrag, in de eerste plaats om het verdrag ook open te stellen voor landen in Europa die geen scheepvaartverbinding met de Rijn en de Moezel hebben en in de tweede plaats om de aansprakelijkheidsgrenzen te verhogen. Op 27 september 2012 is het Verdrag van Straatsburg van 2012 inzake de beperking van de aansprakelijkheid in de binnenvaart (CLNI 2012) (Trb. 2013, 72) (het CLNI 2012) tot stand gekomen. De onderhavige wet voorziet in goedkeuring van dit verdrag. Het CLNI 2012 regelt (evenals zijn voorganger) dat scheepseigenaren hun aansprakelijkheid bij schade aan derden kunnen beperken door een of meer fondsen te vormen. Het voordeel hiervan is dat bij ongevallen de maximaal te betalen schadevergoeding te berekenen is. Dit beschermt zowel de scheepseigenaar als degene die schade lijdt. Doordat het risico van de vervoerder te berekenen is, is dit namelijk beter te verzekeren.

De belangrijkste wijzigingen in het CLNI 2012 ten opzichte van het CLNI 1988 vloeien voort uit de twee eerder genoemde doelstellingen. Het toepassingsgebied is verruimd. Het CLNI 2012 bevat niet meer de beperking dat alleen landen die een directe scheepvaartverbinding hebben met de Rijn en de Moezel partij kunnen worden. Hierdoor kunnen alle landen in Europa toetreden. Is een land toegetreden, dan geldt het CLNI 2012 als een schip zich bevindt op een waterweg in dat land. Het tweede aspect, de verhoging van de aansprakelijkheidsgrenzen, betreft in de eerste plaats een verdubbeling van de algemene aansprakelijkheidsgrenzen van artikel 6 het CLNI 1988 en daarnaast zijn de aansprakelijkheidsgrenzen voor vorderingen van passagiers voor dood of letsel gewijzigd ten opzichte van het CLNI 1988.

Inwerkingtreding m.i.v. 01-06-2017. 


Kamerstukken