TP Vision, producent van Philips smart tv's, waarvan er sinds 2009 1,2 miljoen zijn verkocht, geeft tv-kijkers onvoldoende en onvolledige informatie over de verwerking van hun persoonsgegevens via deze tv's. Dat concludeert het College bescherming persoonsgegevens.

Een smart tv is een televisie met internetfunctionaliteiten. TP Vision verzamelt en bewaart per smart tv wanneer er tv wordt gekeken, welke uitzendingen en apps favoriet zijn, welke uitzendingen de tv-kijker opneemt, welke video's deze huurt en welke 'uitzending gemist'-uitzendingen deze bekijkt. Deze gegevens kunnen een indringend beeld geven van iemands gedrag en belangstelling, terwijl dit persoonsgegevens zijn waarover mensen zelf zeggenschap moeten hebben. TP Vision gebruikt de verzamelde persoonsgegevens om persoonlijke kijkaanbiedingen te doen en wil deze gegevens gaan gebruiken om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Door het gebrek aan heldere informatie zijn gebruikers zich hier veelal niet van bewust. Tv-kijkers worden hierdoor bovendien niet in staat gesteld om rechtsgeldige toestemming te geven voor de verwerking van hun persoonsgegevens. TP Vision handelt zowel door het gebrek aan transparantie als door het ontbreken van rechtsgeldige toestemming in strijd met de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp).

Bron: cbpweb.nl

Laatste nieuws