Voorstel van wet (22-6-2004) toezicht accountantsorganisaties.

Het wetsvoorstel schept een wettelijk kader voor regelgeving en toezicht op accountantsorganisaties. De wet beoogt herstel van het door diverse schandalen geschonden vertrouwen in de accountant en de door deze ten behoeve van het publiek gegeven verklaringen. Het voorstel sluit in grote mate aan bij het voorstel voor een richtlijn Accountancy dat eerder dit jaar door de Europese Commissie werd gepresenteerd. Het wetsvoorstel legt in amvb's nader in te vullen normen vast op de volgende terreinen: het stelsel van kwaliteitsbeheersing van de accountantsorganisatie; de integere bedrijfsvoering van de accountantsorganisatie; de onafhankelijkheid van de accountantsorganisatie; de betrouwbaarheid en vakbekwaamheid van de dagelijkse leiding van de accountantsorganisatie; de vakbekwaamheid, onafhankelijkheid, objectiviteit en integriteit van de accountant, en de transparantie van de accountantsverklaring.

De Autoriteit Financiële Markten wordt toezichthouder voor private accountantsorganisaties, waarbij het toezicht zich richt op de wettelijke controle. In het kader van de markttoegang zullen accountantsorganisaties een aanvraag voor een vergunning moeten indienen bij de AFM. De AFM zal de volledige verantwoordelijkheid voor het toezicht krijgen en zal waar nodig ook kunnen ingrijpen bij individuele accountants. De AFM krijgt het gebruikelijke instrumentarium om bestuursrechtelijk op te treden tegen overtredingen door accountantsorganisaties. Een nieuw op te richten accountantskamer kan tuchtrechtelijke maatregelen nemen tegen een accountant die heeft gehandeld in strijd met de relevante normen in het wetsvoorstel.

De AFM zal het toezicht nader vormgeven in overleg met alle belangrijke betrokkenen. Bij het toezicht zal de AFM gebruik kunnen maken van het kwaliteitsborgingssysteem van de beroepsorganisaties: het Koninklijk Nederland instituut van registeraccountants (NIVRA) en de Nederlandse orden van accountants-administratieconsulenten (NOvAA). Zij dienen wel te zorgen voor een heldere scheiding tussen belangenbehartiging en kwaliteitsborging. Bij de nadere regelgeving die nodig is, zal zoveel mogelijk worden aangehaakt bij bestaande verordeningen en nadere voorschriften van het NIVRA en de NOvAA. De beroepsorganisaties behouden daarnaast hun wettelijk verankerde brede verantwoordelijkheid voor het accountantsberoep, met het oog op de waarborging van de kwaliteit van de overige taken die accountants invoeren.

Kamerstukken: