Wet van 23-12-2015, Stb. 2016, 22

Wet tot wijziging van een aantal wetten op het terrein van het Ministerie van Economische Zaken en het terrein van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, houdende een verhoging van voor de Autoriteit Consument en Markt geldende boetemaxima 

—Een belangrijke voorwaarde voor een effectief markttoezicht door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) is dat van het markttoezicht een preventieve afschrikwekkende werking uitgaat. De preventieve afschrikwekkende werking wordt bepaald door twee factoren. Kort gezegd zijn dit: de pakkans en de sanctie-ernst. De sanctie-ernst wordt vooral bepaald door het sanctie-instrumentarium dat de ACM ter beschikking staat. Een tweetal recente externe onderzoeken leidt echter tot de conclusie dat het huidige sanctie-instrumentarium niet (langer) toereikend is. Bij brieven van 27 augustus 2013 (Kamerstukken II 2012/13, 33 622, nr. 9) en 11 februari 2014 (Kamerstukken II 2013/14, 33 622, nr. 19is de Tweede Kamer hierover geïnformeerd. In die brieven is tevens een aantal wettelijke maatregelen aangekondigd. Deze wet strekt tot uitvoering van die voorgenomen maatregelen. De wet beoogt door verhoging van de voor de ACM geldende boetemaxima de preventieve afschrikwekkende werking van het markttoezicht door de ACM te verbeteren. Ten eerste wordt voor alle boetes die de ACM kan opleggen het absolute boetemaximum van € 450.000 verdubbeld tot € 900.000 zoals voorgesteld in de onderzoeken. Deze verhoging, die verder gaat dan louter een compensatie van de achterstallige inflatiecorrectie, brengt het absolute boetemaximum in het markttoezicht dat de ACM uitoefent meer in lijn met de in 2009 door de invoering van de Wet wijziging boetestelsel financiële wetgeving fors verhoogde wettelijke boetemaxima in het financieel markttoezicht dat wordt uitgeoefend door de Nederlandsche Bank en de Autoriteit Financiële Markten. Deze verhoging van het absolute boetemaximum geldt voor zowel lichte overtredingen als zware overtredingen. Het verschil tussen lichte en zware overtredingen komt tot uiting in de hoogte van het relatieve boetemaximum. Ten tweede wordt ACM-breed een relatief boetemaximum ingevoerd waar tot dusverre alleen nog een absoluut boetemaximum geldt en vice versa. Deze maatregel dient te bewerkstelligen dat de boetemaxima voor kleinere en grotere marktorganisaties een vergelijkbare mate van afschrikwekkendheid hebben. Ten derde wordt het wettelijk maximum voor kartelboetes afhankelijk gemaakt van de duur van het kartel. Daartoe zal het boetemaximum van 10% van de omzet worden vermenigvuldigd met het aantal jaren dat de overtreding heeft geduurd.


Inwerkingtreding

Inwerkingtredingsbesluit van 23-03-2016, Stb. 2016, 123

Besluit tot vaststelling van het tijdstip van inwerkingtreding van de wet van 23 december 2015 tot wijziging van een aantal wetten op het terrein van het Ministerie van Economische Zaken en het terrein van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, houdende een verhoging van voor de Autoriteit Consument en Markt geldende boetemaxima (Stb. 2016,)

—De wet treedt in werking m.i.v. 01-07-2016. 


Kamerstukken