Besluit van 05-04-023, Stb. 2023, 120

Besluit tot wijziging van het Besluit werving, reclame en ­verslavingspreventie kansspelen in verband met de inperking van wervings- en reclameactiviteiten voor kansspelen op afstand (Besluit ongerichte reclame kansspelen op afstand)

—Op 1 april 2021 is de Wet kansspelen op afstand in werking getreden en kunnen ook vergunningen worden verleend voor kansspelen op afstand, vaak ook wel online kansspelen genoemd. Sinds de kansspelautoriteit (Ksa) vanaf 1 oktober 2021 de eerste vergunningen voor het aanbieden van deze kansspelen op afstand heeft verleend, is de hoeveelheid reclame voor kansspelen op afstand enorm toegenomen. Vanuit de verslavingszorg en door personen die zelf ervaring hebben met verslavingsproblematiek zijn signalen afgegeven dat zij moeite hebben met de grote hoeveelheid ongerichte reclame. Daarnaast heeft de Ksa vastgesteld dat jongeren tussen de 18 en 24 jaar oververtegenwoordigd zijn in de populatie Nederlanders met een spelersaccount voor kansspelen op afstand. Ook is gebleken dat kinderen vaak reclames en sponsoring te zien van online goksites en zij daardoor vaker interesse voor online gokken hebben gekregen. Tegen die achtergrond is in de eerste plaats de Regeling werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen aangepast, zodat het inzetten van rolmodellen voor reclamedoeleinden verboden is (Stcrt. 2022, 11826). Om jongeren onder de 24 jaar en andere kwetsbare groepen te beschermen, voorziet het onderhavige besluit in een verbod op ongerichte wervings- en reclameactiviteiten voor kansspelen op afstand door wijziging van het Besluit werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen. Ook verbiedt het enkele wijzen waarop en plaatsen waar wervings- en reclame-uitingen mogen worden gedaan. Wervings- en reclameactiviteiten voor kansspelen op afstand via internet en mediadiensten op aanvraag worden verboden, tenzij aan strikte, cumulatieve voorwaarden is voldaan. Het besluit bevat een verplichting voor vergunninghouders die (tevens) over een vergunning beschikken voor andere kansspelen dan kansspelen op afstand om ervoor te zorgen dat wervings- en reclameactiviteiten voor andere kansspelen niet kunnen worden opgevat als wervings- en reclameactiviteiten voor kansspelen op afstand. Er geldt een overgangstermijn voor bestaande sponsorovereenkomsten als vorm van ongerichte wervings- en reclameactiviteiten.

Inwerkingtreding met ingang van 01-07-2023.