Wet van 24-7-2010, Stb. 2010, 320 en inwerkingtredingsbesluit van 10-8-2010, Stb. 2010, 321
Wet tot wijziging van het Wetboek van Strafrecht, de Leegstandwet, en enige andere wetten in verband met het verder terugdringen van kraken en leegstand
—De initiatiefwet heeft tot doel zowel kraken als leegstand tegen te gaan. De huidige strafbaarstelling van kraken wordt aangescherpt door kraken, anders dan nu, als misdrijf strafbaar te stellen en door de strafbaarheid niet langer afhankelijk te stellen van de duur van de leegstand. Men kan gestraft worden met een gevangenisstraf van één jaar of een boete. Zijn de krakers gewelddadig of bedreigend dan kan de gevangenisstraf oplopen tot twee jaar. Indien twee of meer personen tezamen en in vereniging kraken worden de straffen met een derde verhoogd.
Voorts worden de mogelijkheden verruimd om leegstand van gebouwen, niet zijnde woonruimte, te bestrijden door in de Leegstandwet te voorzien in de mogelijkheid voor gemeenten om een leegstandverordening vast te stellen. Binnen het kader van deze leegstandverordening kan een gemeente een meldingsplicht van leegstand van gebouwen opleggen aan eigenaars, indien de leegstand tenminste zes maanden heeft geduurd. De gemeente houdt daarvan een lijst bij en dient vervolgens binnen drie maanden een leegstandgesprek met de eigenaar van een leegstaand gebouw te voeren. In het uiterste geval wanneer leegstand voortduurt, kan de gemeente een gebruiker voordragen aan de eigenaar van een leegstaand gebouw. De eigenaar, die na drie maanden geen overeenkomst met een gebruiker van zijn eigen keuze heeft afgesloten, is verplicht aan deze voordracht gehoor te geven. Dit instrumentarium is alleen bedoeld voor gebouwen niet zijnde woonruimte. De Huisvestingswet voorziet reeds in instrumentarium voor woonruimte, zoals een meldingsplicht bij leegstand, voordracht van een bewoner en het vorderen van leegstaande woonruimte. De wet sluit hiermee aan op het reeds bestaande instrumentarium in de Huisvestingswet. Bij overtreding van de meldingsplicht kan de gemeente een boete opleggen. Dit boete-instrumentarium wordt zowel in de Leegstandwet (t.b.v. niet-woonruimte) als in de Huisvestingswet (t.b.v. woonruimte) nieuw opgenomen.
Wanneer een eigenaar niet meewerkt aan de verplichtende voordracht van een gebruiker door de gemeente, staat gemeenten de mogelijkheid open bestuursdwang toe te passen danwel een last onder dwangsom op te leggen op basis van artikel 125 van de Gemeentewet en artikel 5:32 van de Algemene Wet bestuursrecht.
Inwerkingtreding 1-10-2010.
Kamerstukken
- TK 2007/08, 31 560, nr. 1
- TK 2007/08, 31 560, nr. 2
- TK 2007/08, 31 560, nr. 3
- TK 2008/09, 31 560, nr. 4
- TK 2008/09, 31 560, nr. 5
- TK 2008/09, 31 560, nr. 6
- TK 2008/09, 31 560, nr. 7
- TK 2008/09, 31 560, nr. 8
- TK 2008/09, 31 560, nr. 9
- TK 2008/09, 31 560, nr. 10
- TK 2008/09, 31 560, nr. 11
- TK 2009/10, 31 560, nr. 20
- TK 2009/10, 31 560, nr. 28
- TK 2010/11, 31 560, nr. 32
- EK 2009/10, 31 560, nr. A
- EK 2009/10, 31 560, nr. B
- EK 2009/10, 31 560, nr. C
- EK 2009/10, 31 560, nr. D
- EK 2009/10, 31 560, nr. E
- EK 2009/10, 31 560, nr. F
- EK 2009/10, 31 560, nr. G
- EK 2009/10, 31 560, nr. H