Wet van 01-12-2021, Stb. 2021, 596
Wet tot wijziging van de Tabaks- en rookwarenwet om het reclameverbod aan te scherpen
—In het Nationaal Preventieakkoord is opgenomen dat gevelreclame en reclame in speciaalzaken per 2021 wordt verboden. Artikel 5, zesde lid, van de Tabaks- en rookwarenwet omschrijft welke reclamemogelijk-heden speciaalzaken op dit moment nog hebben, en wordt met deze wet aangepast. In de huidige situatie is er sprake van een reclameverbod, waarvan een beperkt aantal soorten verkooppunten, namelijk speciaalzaken, is vrijgesteld. Het soort reclame dat deze speciaalzaken mogen maken is beperkt. Deze wet perkt de mogelijkheid om reclame te maken op twee manieren in. Ten eerste wordt het aantal speciaalzaken dat is vrijgesteld van het reclameverbod aanzienlijk verkleind. Speciaalzaken moeten aan aanzienlijk scherpere eisen voldoen dan voorheen om als aangewezen verkooppunt te worden beschouwd. Enkel ‘aangewezen verkooppunten’, die voldoen aan de criteria die zijn neergelegd in het Tabaks- en Rookwarenbesluit, mogen reclame maken. Dit betekent onder andere dat zogenaamde ‘shops-in-shops’ (die per definitie niet voldoen aan de criteria voor ‘aangewezen verkooppunten’) geen reclamemogelijkheden meer hebben. Ten tweede worden bepaalde reclame-uitingen van speciaalzaken die nu nog wel onder de vrijstelling vallen, zoals reclame op de gevel en – in beperkte gevallen – de etalage, verboden.
Inwerkingtreding
Inwerkingtredingsbesluit van 18-01-2022, Stb. 2022, 27
Besluit houdende vaststelling van het tijdstip van inwerkingtreding van de Wet van 1 december 2021 tot wijziging van de Tabaks- en rookwarenwet om het reclameverbod aan te scherpen (Stb. 2021, 596)
—De wet treedt in werking met ingang van 01-07-2022.