Momenteel is het mogelijk met behoud van de WW-uitkering zogenoemd ‘traditioneel vrijwilligerswerk’ te verrichten. Hieronder wordt verstaan: onverplichte activiteiten die doorgaans een aanvullend karakter hebben binnen een organisatie die een ideële doelstelling heeft of een maatschappelijk nut nastreeft. De te verrichten activiteiten worden niet beloond en worden normaal gesproken niet door betaalde werknemers verricht. De niet-betaalde werkzaamheden gelden in het maatschappelijk verkeer niet als activiteiten waarvoor beloning mag worden verwacht.
Het UWV baseert zich bij de beoordeling of het verrichten van vrijwilligerswerk met behoud van WW-uitkering mogelijk is op het Besluit niet-betaalde werkzaamheden WW-gerechtigden uit 1998. Dit besluit is gebaseerd op jurisprudentie van de Centrale Raad van Beroep. Op grond van deze regels stelt het UWV onder meer vast of er sprake is van werkzaamheden waarvoor in het economisch verkeer beloning mag worden verwacht. Dit wordt op zo’n wijze ingevuld dat wanneer bij dezelfde organisatie of elders in Nederland werkzaamheden betaald worden verricht, soortgelijke functies in dezelfde constructie nergens als vrijwilligerswerk kunnen worden beschouwd.
De beoordeling of het mogelijk is met behoud van WW-uitkering vrijwilligerswerk te verrichten is complex. Zowel organisatorische factoren als de werkzaamheden zelf zijn daarbij van belang. Veelal is het antwoord op de vraag of in het economisch verkeer beloning voor de werkzaamheden mag worden verwacht, doorslaggevend. Bij uitkeringsgerechtigden en organisaties leiden afwijzingen om met behoud van WW-uitkering activiteiten te mogen doen tot onbegrip en teleurstelling. Ze herkennen niet dat de inzet van onbetaalde krachten als verdringing van betaalde arbeid wordt aangemerkt. Volgens de huidige regels is sprake van verdringing van betaalde arbeid, wanneer de betreffende activiteiten ergens in Nederland tot een betaalde functie behoren. Het gaat dan immers niet om gebruikelijk onbetaalde werkzaamheden.
Het voorstel van de minister is dit niet langer door het UWV op landelijk niveau te laten toetsen, maar op het niveau van de desbetreffende organisatie. Hiermee wil zij voorkomen dat de uitzondering de regel wordt. Concreet betekent dit dat het onder meer moet gaan om werkzaamheden waarvoor binnen dezelfde organisatie niet wordt betaald, waarvoor geen vacatures open staan en dat het gaat om activiteiten die al geruime tijd niet meer betaald worden binnen die organisatie. Bij de uitwerking van de verruiming zal scherp in het oog worden gehouden dat met het vrijwilligerswerk geen economisch voordeel beoogd wordt door de organisatie of begunstigde.
Laatste nieuws
Uitspraken Raad van State over gevolgen registratie in Fraude Signalering Voorziening
18 juni 2025
De Afdeling oordeelt onder meer dat de brief die FSV-geregistreerden ontvingen waarin staat of zij in aanmerking komen voor een financiële tegemoetkoming, een besluit van de Minister van Financiën is.
Rechtsvergelijkend onderzoek representativiteitsvereiste Wamca gepubliceerd
17 juni 2025
Met name wanneer de achterban diffuus, niet te bepalen of onbereikbaar is, kan het problematisch zijn om de representativiteit van de procederende belangenorganisatie te bepalen.
Rechtbank laat dwangsom Apple wegens misbruik machtspositie in stand
16 juni 2025
De rechtbank oordeelt dat ACM terecht vaststelde dat Apple misbruik maakt van zijn machtspositie omdat aanbieders van datingapps werden beperkt in hun keuzevrijheid.
Nieuwe regeling omvang processtukken in civiele zaken bij rechtbanken
16 juni 2025
Net als bij de gerechtshoven is de ervaring bij de rechtbanken dat steeds meer omvangrijkere processtukken ingediend worden.
RvS: digitaal platform is geen openbare plaats in de zin van de APV
11 juni 2025
De Raad van State oordeelt dat de burgemeester van Utrecht geen dwangsom mocht opleggen voor een digitale oproep tot ordeverstoring.
Verklaring van Riga over aanpak bedreigingen rechtsstaat aangenomen
11 juni 2025
In de verklaring wordt onder meer aangeraden het maatschappelijk vertrouwen in de rechterlijke macht te versterken, onder meer door het verhaal van de rechterlijke macht regelmatig uit te dragen.
Voorstel Europese Commissie tot sluiting van het eerste wereldwijde verdrag over kunstmatige intelligentie
10 juni 2025
Het Verdrag is de eerste juridisch bindende internationale overeenkomst over AI die verdragsstaten verplicht om maatregelen te nemen die mensenrechten, democratie en de rechtsstaat beschermen.
Voorlichting Raad van State over gevolgen verworpen begroting
10 juni 2025
De Afdeling schrijft dat in het geval dat een begrotingswetsvoorstel verworpen wordt, de Grondwet er niet aan in de weg staat dat de regering een nieuw voorstel indient.
Raad en Europees Parlement bereiken akkoord over verordening dwanglicenties
6 juni 2025
Momenteel worden dwanglicenties alleen op nationaal niveau gereguleerd. Dit kan leiden tot een versnipperde aanpak bij internationale crises of noodsituaties.
Adviesraad: toezicht nodig op gebruik AI door politie
5 juni 2025
AI en data-toepassingen worden volgens de Raad nog te beperkt ingezet en tegelijk moet afstand worden genomen van toepassingen die het vertrouwen van burgers ondergraven.