Het beperkt openbaar maken van wetgevingsdocumenten en het overmatig gebruik van de LIMITE-markering moet worden aangemerkt als wanbeheer. Dat stelt EU-Ombudsman Emily O’Reilly in haar strategisch onderzoek naar transparantie binnen de Raad van de Europese Unie in het wetgevingsproces.
De Ombudsman heeft op 10 maart 2017 besloten om op eigen initiatief een strategisch onderzoek te openen. Het onderzoek is onlangs afgerond.
De Ombudsman stelt voorop dat onder de huidige situatie Raadsdocumenten niet voldoende direct en proactief toegankelijk worden gemaakt voor het publiek waardoor er onvoldoende mogelijkheden bestaan voor burgers om actueel deze wetgevingsdossiers te kunnen volgen en daarin te participeren. In het onderzoek worden ten eerste onduidelijkheden gesignaleerd in de wijze waarop documenten worden geregistreerd. De Ombudsman roept op om hierover richtsnoeren op te stellen. Ten tweede wordt een verschil in praktijk binnen verschillende Raadswerkgroepen gesignaleerd in de wijze waarop posities van lidstaten worden gedocumenteerd in lopende wetgevingsdossiers. De Ombudsman stelt dat het noodzakelijk is om posities van lidstaten structureel in wetgevingsdocumenten op te nemen ten behoeve van democratische controle op de lidstaten. Het feit dat dit op dit moment niet gebeurt is wanbeheer aldus de Ombudsman. Ten derde stelt de Ombudsman dat het huidige documentenregister van de Raad niet erg gebruiksvriendelijk is en pleit zij ervoor om voor ieder voorstel van wetgeving een webpagina beschikbaar te stellen met alle bijbehorende documenten. Ten slotte stelt de Ombudsman het gebruik van de LIMITE-markering ter discussie. De Ombudsman stelt dat het wijdverspreide gebruik van de LIMITE-markering een vergaande inbreuk vormt op het recht van burgers op een zo groot mogelijke toegang tot wetgevingsdocumenten. Dit gebruik is volgens de Ombudsman eveneens wanbeheer. De Ombudsman raadt aan om publieke criteria op te stellen voor het gebruik van deze markering.De Ombudsman verzoekt de Raad uiterlijk 9 mei 2018 met een reactie te komen.