Wetsvoorstel recht op eerlijk proces in Grondwet in consultatie

Het voorstel om het recht op een eerlijk proces voor een onafhankelijke en onpartijdige rechter op te nemen in de Grondwet is op 22 augustus 2014 in consultatie gegaan.

In de huidige Grondwet staat dit uitgangspunt niet in algemene zin en expliciet opgenomen, al is het wel uitgangspunt voor wetgeving en praktijk. Het kabinet geeft met dit voorstel uitvoering aan de motie die de Eerste Kamer in 2012 aannam naar aanleiding van het rapport van de Staatscommissie Grondwet. Het opnemen van het recht op een eerlijk proces in de Grondwet moet de individuele rechtsbescherming van de burger op grondwettelijk niveau garanderen.

Deze internetconsultatie loopt tot 15 oktober 2014 en is te vinden op www.internetconsultatie.nl

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reacties

Frits Jansen schreef op :
Wat ik nog vergat: mogelijk is de discussie over griffierechten mede aanleiding tot een degelijk voorstel.
Naar mijn mening zijn kostendekkende (of zelfs winstgevende) griffierechten wel degelijk op hun plaats in het geval van zakelijke partijen voor wie het een zakelijke beslissing is om te gaan procederen. Worden dan niet de werkelijke kosten in rekening gebracht, dan leidt dat tot ongewenste beslissingen. Dat geldt al helemaal als een bedrijf een ander bedrijf kapot wil procederen. In dat geval verdient de gedaagde partij bescherming (vrijstelling van griffierechten) want er zijn helaas boeven die een rechtszaak aanspannen met het doe te schikken voor een bedrag dat net iets lager ligt dan de te verwachten proceskosten, van domain name grabbers tot patent trolls.
Frits Jansen schreef op :
Onbegrijpelijk. We hebben toch al art. 6 EVRM? En daar mag de rechter wel aan toetsen, maar niet aan de Grondwet.
Wat wel raar is is dat onze Grondwet met geen woord spreekt over de financiering van de rechterlijke macht. Wordt te veel bezuinigd op de rechterlijke macht, dan komt ook het recht op een eerlijk proces in het geding.
In deze tijden van populisme is het niet ondenkbaar dat de politiek daadwerkelijk zal besluiten te veel te bezuinigen op de rechterlijke macht. En dan komt de principiële vraag aan de orde of de rechter de politiek mag corrigeren. In een rechtsstaat mag dat, maar in Nederland leeft in akelig brede kring het misverstand van "het primaat van de politiek" - dat in feite in strijd is met de beginselen van de rechtsstaat (in de klassieke betekenis van het woord, en niet inde betekenis van meer blauw op straat en strenger straffen).
En als Wilders het gedaan krijgt dat inderdaad de politiek beoordeelt of ze wel streng genoeg gestraft hebben? Dan is daar in ons systeem weinig aan te doen.
Een lichtpuntje is dat er een roep is om wettelijk vast te leggen dat in Nederland niet de sharia mag worden ingevoerd. Dat is en novum want het zou een norm zijn voor de wetgever.
Vergelijk landen als Duitsland ende VS. Als daar de constitutionele rechter heeft gesproken wordt er natuurlijk nog wel wat gemopperd, maar zijn gezag is onomstreden.

Agenda

Afbeelding

Ontmoet vakgenoten en bespreek actuele onderwerpen in de LinkedIn-groep van het Nederlands Juristenblad.

 

 



Lees en doorzoek het NJB online in Navigator

Inloggen

U maakt gebruik van een verouderde browser

Het gebruik van een verouderde browser maakt uw computer onveilig en tevens ongeschikt voor het optimaal raadplegen van deze website.

De website van het NJB - Nederlands Juristenblad is namelijk geoptimaliseerd voor een nieuwere versie van uw browser.
In de meeste gevallen waarin het fout gaat, betreft dit het gebruik van de Internet Explorer browserversie 7 of 8.
Deze website is geoptimaliseerd voor Internet Explorer 9 en hoger, Google Chrome, Safari en Firefox.

Bekijk hier of er een nieuwere versie van uw browser beschikbaar is.