Consumentenagenda: sterkere positie in digitale economie, einde telemarketing-irritatie

Geschreven door: Redactie op

Bedrijven of organisaties mogen consumenten straks alleen nog benaderen via de telefoon als een consument daar expliciet toestemming voor heeft gegeven. Dat is één van de drie belangrijkste thema’s in de Consumentenagenda die staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) vandaag naar de Tweede Kamer heeft verstuurd. Daarnaast zet de staatssecretaris in op een sterkere positie voor consumenten in de digitale economie en start een bewustwordingscampagne voor consumenten: Recht hebben, Recht halen.

“Het ministerie van EZK krijg regelmatig klachten over telemarketing door bedrijven en organisaties. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer de helft van de consumenten zich hieraan ergert. Daarom ga ik ongevraagde telefonische verkoop verbieden. Alleen als een consument expliciet toestemming geeft (opt-in), kun je nog gebeld worden. Daarnaast overweeg ik ook telemarketing richting bestaande klanten te beperken, door een maximale termijn vast te stellen waarbinnen nog contact opgenomen mag worden”, zegt staatssecretaris Keijzer (EZK) over dit thema binnen de Consumentenagenda.

In de Consumentenagenda, die mede namens minister Sander Dekker voor Rechtsbescherming (JenV), naar de Tweede Kamer is gestuurd, is verder als doel opgenomen om met Nederlandse online marktplaatsen tot eenduidige afspraken te komen over hoe hun klanten van de juiste informatie worden voorzien en bij wie ze terecht kunnen in geval van problemen.

Een ander belangrijk uitgangspunt is het versterken van de positie van de digitale consument rondom het zogenoemde Internet of Things. In 2020 zijn naar verwachting 20,4 miljard apparaten verbonden met het internet. Dat is meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2017. De snelle groei van deze markt voor bijvoorbeeld smart tv’s of slimme wasmachines biedt consumenten voordelen, maar vaak is nog onduidelijk wat zij in de praktijk mogen verwachten van een slim apparaat en waar zij terecht kunnen wanneer het apparaat niet meer goed functioneert. Deze onduidelijkheid moet worden weggenomen.

Het ministerie van EZK zal ook een bewustwordingscampagne starten (Recht hebben, Recht halen), zodat consumenten niet alleen op papier goed beschermd zijn, maar ook beter worden geïnformeerd over hun rechten.

 

Bron: www.rijksoverheid.nl

Naam auteur: Redactie
Geschreven op: 9 oktober 2018

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.



Lees en doorzoek het NJB online in Navigator

Inloggen

Agenda

Afbeelding

Ontmoet vakgenoten en bespreek actuele onderwerpen in de LinkedIn-groep van het Nederlands Juristenblad.

 

 

U maakt gebruik van een verouderde browser

Het gebruik van een verouderde browser maakt uw computer onveilig en tevens ongeschikt voor het optimaal raadplegen van deze website.

De website van het NJB - Nederlands Juristenblad is namelijk geoptimaliseerd voor een nieuwere versie van uw browser.
In de meeste gevallen waarin het fout gaat, betreft dit het gebruik van de Internet Explorer browserversie 7 of 8.
Deze website is geoptimaliseerd voor Internet Explorer 9 en hoger, Google Chrome, Safari en Firefox.

Bekijk hier of er een nieuwere versie van uw browser beschikbaar is.