Tijd om harde noten te kraken

Lees hier de scriptie ´Tijd om harde noten te kraken. De benodigde veranderingen in muziekindustrie; in een juridische context´ van Toïne Haverkamp (Masterscriptie Rechtsgeleerdheid, Universiteit Utrecht, begeleidster: dr. T. van der Linden-Smith, beoordeling: 9).

Met de komst van streamingsdiensten, zoals Spotify, wordt de conservatieve platenindustrie gedwongen toch een betaalbaar alternatief te bieden om het illegaal downloaden te beteugelen. Deze scriptie van Toïne Haverkamp bespreekt, vanuit een juridische optiek, de recente ontwikkelingen in de muziekindustrie en de wijze waarop de platenmaatschappijen hun bestaansrecht kunnen behouden. Hoewel muziek (nog steeds) in de lift zit, moeten de platenmaatschappijen accepteren dat de ‘vette’ jaren voor hun afgelopen zijn. Toch wordt er angstvallig aan het oude business model vastgehouden, in plaats van dat het internet juist als een mogelijkheid aangegrepen wordt. Gezien het feit dat artiesten tegenwoordig zelf hun eigen opnames kunnen bekostigen, zal de platenindustrie opnieuw haar meerwaarde moeten bewijzen voor de artiest, en zichzelf opnieuw uitvinden. Een van de mogelijkheden die in deze scriptie wordt geanalyseerd, is dat de maatschappijen meer de functie van een agent zullen vervullen die door middel van het toepassen van een zogenaamd 360-graden contract de artiest bij al zijn economische activiteiten behulpzaam is en ook meedeelt in de totale inkomsten. Bij deze vorm van dienstverlening zou het zelfs mogelijk zijn om muziek gratis aan te bieden als dit kan leiden tot winsten op andere vlakken zoals merchandise en optredens. Een tweede mogelijkheid die in de scriptie aan bod komt, is de situatie waarin de muziekmaatschappij totaal wegvalt tussen de artiest en consument en meer een consulterende rol in het proces oppakt.


Bron afbeelding: Arch'educ

 

Naam auteur: Redactie
Geschreven op: 23 december 2013

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reacties

Frits Jansen schreef op :
Vooropgesteld dat dit eigenlijk geen onderwerp is voor een jurist is dit en nuttige discussiebijdrage.

Centraal staat het misverstand dat zielige artiesten bestolen worden. In werkelijkheid zijn het de platenboeren, en dat is nog maar een handvol mega-conglomeraten dat z'n risico's uitstekend gespreid heeft.

Het auteursrecht fundamenteel hervormen is lastig vanwege allerlei verdragen maar een hele foute rol spelen collectieve rechten organisaties die vaak onjuiste veronderstellingen hanteren voor al z'n leden. Schrijnend voorbeeld was de band die een benefiet concert gaf. De rechten werden gewoon geïnd en moesten door de band zelf worden terugbetaald.

Het Europese "droit d'auteur" is ooit primair bedoeld om de auteur *zeggenschap* te geven over zijn werk, in tegen stelling tot het Amerikaanse copyright dat (wel) primair om exploitatie gaat.

Agenda

Afbeelding

Ontmoet vakgenoten en bespreek actuele onderwerpen in de LinkedIn-groep van het Nederlands Juristenblad.

 

 



Lees en doorzoek het NJB online in Navigator

Inloggen

U maakt gebruik van een verouderde browser

Het gebruik van een verouderde browser maakt uw computer onveilig en tevens ongeschikt voor het optimaal raadplegen van deze website.

De website van het NJB - Nederlands Juristenblad is namelijk geoptimaliseerd voor een nieuwere versie van uw browser.
In de meeste gevallen waarin het fout gaat, betreft dit het gebruik van de Internet Explorer browserversie 7 of 8.
Deze website is geoptimaliseerd voor Internet Explorer 9 en hoger, Google Chrome, Safari en Firefox.

Bekijk hier of er een nieuwere versie van uw browser beschikbaar is.