Hashtag als handelsmerk?

Social media heeft meer veranderd dan alleen ons gedrag en de manier waarop we omgaan met onze vrienden en collega's. De groei van social media netwerken en applicaties, in zowel de privé als zakelijke omgeving, heeft een groot effect gehad op de gehele maatschappij. Met name als het gaat om reclame, marketing en customer experience.

Terwijl social media een krachtig hulpmiddel is geworden voor de reclame en marketing van een merk, bevindt het juridische aspect zich nog in de testfase. De regels en voorschriften per social media kanaal zijn zeer complex, waardoor de potentie voor merkinbreuk- en misbruik exponentieel groeit. De stijgende aanvraag voor hashtags als handelsmerken maakt dit er niet eenvoudiger op.

Het succes van de hashtag

De hashtag werd voor het eerst gebruikt in 2007. Met name op Twitter is het populair. Hier wordt de hashtag vooral gebruikt om betrokkenheid en gezonde discussies tussen gebruikers te stimuleren. Maar ook op andere kanalen wordt de hashtag gebruikt, zoals Facebook en Instagram. Sterker nog, ‘hashtag’ is uitgegroeid tot een term die veel gebruikt wordt in het dagelijks leven. Het woord schittert zelfs in de Van Dale, uiteraard samen met het woord ‘selfie’. Marketeers maken gebruik van hashtags om goederen, diensten, events, acties en campagnes te promoten. Het gevaar is echter dat iedereen de geplaatste hashtag kan gebruiken, waardoor de belangstelling voor een hashtag in een handelsmerk groeit.

Hashtag-handelsmerk aanvragen

Het aantal aanvragen voor een handelsmerk op een hashtag groeit enorm. Steeds meer organisaties gebruiken het als preventief middel om hun merk te beschermen. In 2010 waren er slechts zeven aanvragen, maar vijf jaar later was dit al bijna 1.400. De meeste aanvragen kwamen uit de Verenigde Staten, gevolgd door Brazilië en Frankrijk. Niet iedere aanvraag is even succesvol. In 2010 werden er maar liefst vijf van de zeven toegekend, maar dit is langzaam aan het veranderen. Vooral omdat US Patent and Trademark Office (USPTO) de criteria heeft aangepast. De hashtag moet bijvoorbeeld direct linken naar het product of de dienst van een aanvrager. Echter mag het geen uitgebreide omschrijving hiervan zijn. Bedrijven moeten er hoe dan ook rekening mee houden dat een hashtag vaak van korte duur is, terwijl een handelsmerk bescherming op de lange termijn biedt.


Type organisaties die een hashtag aanvragen

Voornamelijk organisaties die geïnvesteerd hebben in een marketingbudget om een campagne op te bouwen, investeren ook in hashtags als handelsmerk. Het grootste deel van die aanvragen is afkomstig uit de mode-, entertainment- en reclamesector. Hier worden unieke hashtags (passend bij de marketingplannen) bedacht, waarop vervolgens patent wordt aangevraagd. De reden hiervoor is vaak dat op die manier de concurrentie niet met dezelfde termen kan concurreren.

De groei in het aantal social media gebruikers en de toenemende mogelijkheden die deze kanalen bieden voor organisaties, betekent dat merkbescherming nog belangrijker wordt. Bedrijven moeten deze verandering serieus nemen om de negatieve gevolgen uit te bannen.

 

Bron afbeelding: ecodallaluna

Naam auteur: Rob Davey
Geschreven op: 21 maart 2017

Senior Director Global Services bij CompuMark, specialist in trademark clearance en merknaambescherming

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reacties

Frits Jansen schreef op :
Wettelijk dienen merken "om de waren of diensten van een onderneming te onderscheiden." Qua vorm zou een hashtag makkelijk een woordmerk kunnen zijn, maar dient het om "waren of diensten van een onderneming" te onderscheiden? Dan kan op de gebruikelijk manier de inhoud van die tag als merk worden geregistreerd.

Kortom het gaat hier op z'n best om een even modieuze als onzinnige poging het merkenrecht te "moderniseren".


Agenda

Afbeelding

Ontmoet vakgenoten en bespreek actuele onderwerpen in de LinkedIn-groep van het Nederlands Juristenblad.

 

 



Lees en doorzoek het NJB online in Navigator

Inloggen

U maakt gebruik van een verouderde browser

Het gebruik van een verouderde browser maakt uw computer onveilig en tevens ongeschikt voor het optimaal raadplegen van deze website.

De website van het NJB - Nederlands Juristenblad is namelijk geoptimaliseerd voor een nieuwere versie van uw browser.
In de meeste gevallen waarin het fout gaat, betreft dit het gebruik van de Internet Explorer browserversie 7 of 8.
Deze website is geoptimaliseerd voor Internet Explorer 9 en hoger, Google Chrome, Safari en Firefox.

Bekijk hier of er een nieuwere versie van uw browser beschikbaar is.